Rostul acestui concurs este acela de a-i stimula pe cei care pot
scrie comentarii ale poemelor haiku. Asta pentru ca ei, ca autori, să-și poată
forma și exersa o competență specifică pentru înțelegerea, interpretarea,
aprecierea și evaluarea acestui gen de poem. În cei aproape 10 ani de
activitate online, am sesizat că, dincolo de satisfacția pe care o au cei care
sînt comentați (mai ales de bine), activitatea critică îi ajută pe toți cei
care scriu haiku să înțeleagă mai bine, mai în adîncime, mai subtil poemele
abordate. Comentariile fac înțelese poemele mai dificile, găsesc interpretări
multiple și diverse ale acelorași poeme, pun în evidență tehnici de compoziție
și sesizează tipuri de poeme, impulsionînd creația celor care le citesc.
Cele mai folositoare dintre comentarii sînt acelea care, în fața
ochilor cititorului, desfac și fac la loc poemele. Acelea care se concentrează
pe notele lor distinctive, pe resorturile care le însuflețesc, pe
originalitatea soluțiilor născocite de autori pentru a tensiona poemele.
*
Comentariile primite, în număr de cinci, sînt destul de
diferite între ele. Rafila Radu a trimis un mic eseu elogiind haiku-ul,
momentul în care a aflat de el și, fără să-l analizeze, un mic poem țîșnit din
suflet chiar atunci. Cred că e un text scris mai demult și nu în ideea pe care
o propune concursul, aceea a comentării unui poem. Altfel, scriitura este de
calitate și poate face față unor comentarii autentice.
Rodica P.
Calotă pornește de la un poem, cred că al ei, pe care însă îl cam pierde pe
drum, citînd copios dintr-un poet pe care îl apreciază și făcînd considerații
puțin prea extinse asupra bătrîneții și perioadei postdecembriste. Două dintre
versurile citate: «În dimineaţa rece, de nicăieri, / florile s-au întors pe
pământ / şi l-au acoperit îndelung / cu jarul lor mut.» ar fi fost de ajuns
pentru a fi puse în paralel cu poemul de la care s-a plecat. Fără digresiunile
excesive și nepierzînd din vizor poemul ales, autoarea poate fi o comentatoare
legitimă.
Ana Drobot
analizează poemul pe care l-a ales legînd imaginea lunii cu pistrui de ceea ce ne este familiar tuturor din
mentalitatea comună cu referire la expunerea la soare, pistrui și pozne
copilărești, toate trei devenind emblematice pentru bucuriile necenzurate ale
verii. Dar, imediat, face aluzie și la acțiunea unui posibil mecanism de
transfer simbolic al visului. Interpretările pendulează cu ușurință și
naturalețe între realitate și imaginație surprinzînd adevărul complex al poemului.
Un comentariu pe gustul meu.
Cezar
Ciobîcă a trimis două comentarii, ambele certificînd înțelegerea profundă a
poemelor tălmăcite. Primul demers, dezvoltat copios în spirit eseistic, este
acela al dezvăluirii prin expandare a contextului vizat de poeme. Sînt reperate
locul și timpul, situațiile și atmosfera fiecărui poem, precum și emoția care
vibrează în ele. Sînt devoalate și modalitățile prin care cititorul le poate
surprinde: presupuneri și deducții, contemplare și implicare. Argumentarea
aprecierilor făcute asupra textelor este una simpatetică și impresionistă.
Stilul nu este unul savant sau didactic ci unul metaforic, care preia doar
vibrația discretă a poemului amplificînd-o. Asta îi permite să apeleze la
registre diferite ale analizei armonizîndu-le cu eleganță. La urma urmei,
comentatorul, elogiind poemul de care s-a ocupat, se declară cu grație
prizonierul lui de bunăvoie: un haiku care te cucerește prin simplitate
și-ale cărui semnificații te înfășoară asemenea unui pânze de păianjen. Pînză care devine vizibilă doar cînd
comentatorul adaugă generos substanța de contrast.
*
Părerile voastre sînt binevenite în subsolul textului.
Felicitari castigatorului! Din comentarii se vede buna cunoastere a literaturii japoneze.
RăspundețiȘtergereDin fiecare comentariu am avut ceva de invatat. Si mie mi-a placut haiku-ul cu merii in floare si masa goala si acum am o perspectiva mai profunda asupra lui, dar si asupra poemului cu Orion captiv in plasa de paianjen.
De asemenea, mi s-a parut interesant sa aflu despre situatia haiku-ului inainte de 89.